Aktivity
Výskum
Výskum – kvalitatívny, kvantitatívny aj prípadové štúdie boli zdrojom nielen pre už publikované a pripravované štúdie, prednášky na vedeckých konferenciách ale slúžili ako príprava pre ďalšie ciele tohto projektu: skvalitnenie výučby vysokoškolských študentov učiteľstva primárneho vzdelávania, a to aj vydaním inovatívnych vysokoškolských učebníc (monografií) v tlačenej aj elektronickej podobe.
Členovia tímu v spolupráci s kolegami z UK BA aj v rámci medzinárodnej spolupráce uskutočnili výskum využitia vybraných AR aplikácií v materských a základných školách, ako aj vo vybraných predmetoch bakalárskeho a magisterského štúdia učiteľských odborov na PdF a FMFI UK v Bratislave. Výsledky výskumov boli publikované v časopisoch a zborníkoch konferencií (pozri časť publikácie).
Implementácia AR vo vyučovacom procese
V rámci vyučovania na PdF a FMFI v prírodovedných predmetoch sme implementovali alebo navrhli implementáciu vybraných aplikácií s AR a aplikovali konštrukcionistický prístup v edukácii študentov učiteľstva primárneho a predprimárneho vzdelávania PdF a aj budúcich učiteľov matematiky FMFI UK v Bratislave:
- Manipulačná geometria (PdF UK)
- Metódy rozvíjania geometrických pojmov (PdF UK)
- Technická výchova v primárnom vzdelávaní (PdF UK)
- Somatický vývin dieťaťa (PdF UK)
- Prírodovedné pokusy (PdF UK)
- Enviromentálna výchova (PdF UK)
- Rozvíjanie technickej tvorivosti (PdF UK)
- Didaktika vyučovania matematiky v digitálnom prostredí (FMFI UK)
Bakalárske, diplomové a dizertačné práce
- Úspešne obhájené práce:
- bakalárska práca: Lucia Dubéci: Využitie rozšírenej reality v materskej škole, 2020, vedúca práce: PaedDr. Eva Severini, PhD., oponent: doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
- bakalárska práca: Kristína Hvizdáková: Aplikácie s rozšírenou realitou ako učebná pomôcka v materskej škole, 2020, vedúca práce: doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD., oponent: PaedDr. Ján Záhorec, PhD.
- diplomová práca: Mgr. Kateryna Barabash: Presentation of botanic collections in virtual exhibitions with high-precision colors, 2020, vedúca práce: doc. RNDr. Andrej Ferko, PhD., oponent: RNDr. Zuzana Berger Haladová, PhD.
- Záverečné práce v štádiu rozpracovania:
- bakalárska práca: Bianka Hegyiová: Aplikácie s rozšírenou realitou ako učebná pomôcka v prírodovedno-environmentálnej a ekologickej tematickej oblasti výchovy v školskom klube detí, 2021, vedúca práce: doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
- bakalárska práca: Kristína Pochylá: Aplikácie s rozšírenou realitou ako učebná pomôcka v pracovno-technickej tematickej oblasti výchovy v školskom klube detí, 2021, vedúca práce: doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
- diplomová práca: Bc. Kristína Tišťanová: Rozšírená realita v primárnom vzdelávaní, 2021, vedúca práce: PaedDr. Eva Severini, PhD.
- Vypísané témy v roku 2020:
- Virtual Museum Activisation and Usability (téma dizertačnej práce, školiteľ doc. Ferko)
- Vplyv m-learningu a rozšírenej reality v primárnej edukácii (téma dizertačnej práce, školiteľ doc. Koreňová)
- Rozvíjanie technickej a digitálnej gramotnosti žiakov primárneho vzdelávania pomocou aplikácií s rozšírenou realitou v 4. ročníku základnej školy (téma diplomovej práce, vedúci doc. Koreňová)
- Rozvíjanie technickej a digitálnej gramotnosti žiakov primárneho vzdelávania pomocou aplikácií s rozšírenou realitou v 3. ročníku základnej školy (diplomová práca, školiteľ doc. Koreňová)
- Rozvíjanie technickej a digitálnej gramotnosti žiakov primárneho vzdelávania pomocou aplikácií s rozšírenou realitou v predmete pracovné vyučovanie (diplomová práca, školiteľ doc. Koreňová)
- ŠVOČ:
- Lucia Bc. Kristína Tišťanová: Rozšírená realita v primárnom vzdelávaní, 2021, vedúca: PaedDr. Eva Severini, PhD.
Semináre k projektu CEPENSAR
Na vedeckom seminári s názvom Princípy tvorby zaujímavých prezentácií, ktorý sa konal 22. 3. 2017 na PdF UK v Bratislave, bol dohodnutý tím riešiteľov projektu CEPENSAR.
Dňa 28. 3. 2018 sa na PdF UK, Šoltésovej 4 v Bratislave uskutočnil seminár pre členov tímu a kolegov z PdF a FMFI UK.
Pozvaní prednášajúci:
doc. A. Ferko, Dr. Z. Berger-Haladová: O rozšírenej realite a jej využití
doc. D. Kostrub: O konštrukcionistickom prístupe v edukácii v kontexte technológií a metodike výskumu v tejto oblasti
Účasť na konferenciách
Pozvaná prednáška
doc. L. Koreňová: The usage of mobile devices in the students' learning in the primary and secondary school
DICTAP 2018 – 8th International Conference on Digital Information and Communication Technology and its Applications, 17. – 19. 9. 2018, Lodz, Poland
Pozvaná prednáška
doc. L. Koreňová: The Use of Mobile Applications in Mathematics for University Students
INSTEAD 2019 – IV Workshop on Innovative Teaching Methodologies for Math Courses on Engineering Degrees, 3. - 4. 5. 2019, Porto, Portugal
Pozvaná prednáška – prezentácia
doc. L. Koreňová: Rozšírená realita a jej možnosti vo vyučovaní matematiky, prírodovedných a technických predmetov
AROMA: Rozšířená realita (nejen) ve vzdělávaní. 29. 11. 2019, Olomouc, Česká republika
APLIMAT 2018 – 18th Conference on Applied Mathematics, 6. - 8. 2. 2018, Bratislava, Slovenská republika
- R. Bohdal et al: Adaptive Scanning of Diverse Heritage Originals like Synagogue Interior, Empty Rare Papers or Herbarium Items from the 19th Century
CADGME 2018 – Conference on Digital Tools in Mathematics Education, 26. - 29. 6. 2018, Coimbra, Portugal
- L. Koreňová, J. Gunčaga: Discovery learning mathematics with GeoGebra through mobile devices in lower secondary level
DIVAI 2018 – 12th International Scientific Conference on Distance Learning in Applied Informatics, 2. - 4. 5. 2018, Štúrovo, Slovenská republika
- L. Koreňová, J. Hvorecký: Learning critical thinking without teacher 's presence
ICERI 2018 – 11th Annual International Conference of Education, Research and Innovation, 12. - 14. 11. 2018, Valencia, Spain
- L. Koreňová, D. Kostrub, P. Ostradický: Opinions of external study teachers on augmented reality in pre-primary education
DLCC 2018 – 10th Annual International Scientific Conference Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning Subtitle: E-learning and STEM Education, 15. – 16. 10. 2018, Katowice, Poland
- L. Koreňová, J. Hvorecký: Applying QR codes in facilitating mathematics and informatics education
APLIMAT 2019 – 19th Conference on Applied Mathematics, 5. - 7. 2. 2019, Bratislava, Slovenská republika
- M. Polák, M. Pecko, R. Bohdal, A. Ferko: Experimental 3D Shape Reconstruction from High-precision 2D Cruse Scans Using Shadows and Focusing
DLCC 2019 – 11th Annual International Scientific Conference Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning Subtitle: E-learning and STEM Education, 14. – 15. 10. 2019, Katowice, Poland
- J. Gunčaga, T. Kopczyński: To Supporting mathematical and digital competences useful for STEM education
- Z. Berger Haladová, A. Ferko: Towards augmented reality educational authoring
ICETA 2019 – 17th IEEE International conference on emerging elearning technologies and applications: Information and communication technologies in learning, 21. - 22. 11. 2019, Starý Smokovec, Slovakia
- D. Kostrub, P. Ostradický: A qualitative methodology framework of investigation of learning and teaching based on the USE of augmented reality
Medzinárodná konferencia Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania, 7. - 8. 10. 2019, Šachtička - Banská Bystrica, Slovenská republika
- M. Kožuchová, L. Koreňová: Názory študentov primárneho vzdelávania na využitie aplikácie AR IKEA v technickom vzdelávaní
DIVAI 2020 – 13th International Scientific Conference on Distance Learning in Applied Informatics, 21. - 23. 9. 2020, Štúrovo, Slovenská republika
- L. Koreňová, I. Rahmadi, Zs. Lavicza: Students' utilization of mobile devices with regards to learning mathematics compared in Central Europe and Indonesia
Medzinárodná spolupráca
Nadviazali sme spoluprácu (spoločný výskum aj spoločné publikácie s danou témou):
- prof. Zsolt Lavicza, STEAM Education Research, Linz School of Education, JKU Linz, Rakúsko
- prof. Theodosia Prodromou, Faculty of Humanities, Arts, Social Sciences and Education, University of New England, Australia
- doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D., Katedra informačních a komunikačních technologií, Pedagogická fakulta, Univerzita v Ostrave, Česká republika
- doc. PhDr. PaedDr. Jiří Dostál, Ph.D., Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
- doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Katedra biologie a environmentálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, Česká republika
- Dr. Habil. Herendiné, Dr. Kónya Eszter, associate professor, Doctoral School of Mathematical and Computational Sciences, Institute of Mathematics, University of Debrecen, Hungary