UK > CEPENSAR > Aktivity riešiteľského kolektívu CEPENSAR
logo

C E P E N S A R

Vitajte na našej stránke. Dnes je streda, 1. máj 2024.

Aktivity

Výskum

Výskum – kvalitatívny, kvantitatívny aj prípadové štúdie boli zdrojom nielen pre už publikované a pripravované štúdie, prednášky na vedeckých konferenciách ale slúžili ako príprava pre ďalšie ciele tohto projektu: skvalitnenie výučby vysokoškolských študentov učiteľstva primárneho vzdelávania, a to aj vydaním inovatívnych vysokoškolských učebníc (monografií) v tlačenej aj elektronickej podobe.

Členovia tímu v spolupráci s kolegami z UK BA aj v rámci medzinárodnej spolupráce uskutočnili výskum využitia vybraných AR aplikácií v materských a základných školách, ako aj vo vybraných predmetoch bakalárskeho a magisterského štúdia učiteľských odborov na PdF a FMFI UK v Bratislave. Výsledky výskumov boli publikované v časopisoch a zborníkoch konferencií (pozri časť publikácie).

Implementácia AR vo vyučovacom procese

V rámci vyučovania na PdF a FMFI v prírodovedných predmetoch sme implementovali alebo navrhli implementáciu vybraných aplikácií s AR a aplikovali konštrukcionistický prístup v edukácii študentov učiteľstva primárneho a predprimárneho vzdelávania PdF a aj budúcich učiteľov matematiky FMFI UK v Bratislave:

  • Manipulačná geometria (PdF UK)
  • Metódy rozvíjania geometrických pojmov (PdF UK)
  • Technická výchova v primárnom vzdelávaní (PdF UK)
  • Somatický vývin dieťaťa (PdF UK)
  • Prírodovedné pokusy (PdF UK)
  • Enviromentálna výchova (PdF UK)
  • Rozvíjanie technickej tvorivosti (PdF UK)
  • Didaktika vyučovania matematiky v digitálnom prostredí (FMFI UK)

Bakalárske, diplomové a dizertačné práce

  • Úspešne obhájené práce:
    • bakalárska práca: Lucia Dubéci: Využitie rozšírenej reality v materskej škole, 2020, vedúca práce: PaedDr. Eva Severini, PhD., oponent: doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
    • bakalárska práca: Kristína Hvizdáková: Aplikácie s rozšírenou realitou ako učebná pomôcka v materskej škole, 2020, vedúca práce: doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD., oponent: PaedDr. Ján Záhorec, PhD.
    • diplomová práca: Mgr. Kateryna Barabash: Presentation of botanic collections in virtual exhibitions with high-precision colors, 2020, vedúca práce: doc. RNDr. Andrej Ferko, PhD., oponent: RNDr. Zuzana Berger Haladová, PhD.
  • Záverečné práce v štádiu rozpracovania:
    • bakalárska práca: Bianka Hegyiová: Aplikácie s rozšírenou realitou ako učebná pomôcka v prírodovedno-environmentálnej a ekologickej tematickej oblasti výchovy v školskom klube detí, 2021, vedúca práce: doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
    • bakalárska práca: Kristína Pochylá: Aplikácie s rozšírenou realitou ako učebná pomôcka v pracovno-technickej tematickej oblasti výchovy v školskom klube detí, 2021, vedúca práce: doc. PaedDr. Lilla Koreňová, PhD.
    • diplomová práca: Bc. Kristína Tišťanová: Rozšírená realita v primárnom vzdelávaní, 2021, vedúca práce: PaedDr. Eva Severini, PhD.
  • Vypísané témy v roku 2020:
    • Virtual Museum Activisation and Usability (téma dizertačnej práce, školiteľ doc. Ferko)
    • Vplyv m-learningu a rozšírenej reality v primárnej edukácii (téma dizertačnej práce, školiteľ doc. Koreňová)
    • Rozvíjanie technickej a digitálnej gramotnosti žiakov primárneho vzdelávania pomocou aplikácií s rozšírenou realitou v 4. ročníku základnej školy (téma diplomovej práce, vedúci doc. Koreňová)
    • Rozvíjanie technickej a digitálnej gramotnosti žiakov primárneho vzdelávania pomocou aplikácií s rozšírenou realitou v 3. ročníku základnej školy (diplomová práca, školiteľ doc. Koreňová)
    • Rozvíjanie technickej a digitálnej gramotnosti žiakov primárneho vzdelávania pomocou aplikácií s rozšírenou realitou v predmete pracovné vyučovanie (diplomová práca, školiteľ doc. Koreňová)
  • ŠVOČ:
    • Lucia Bc. Kristína Tišťanová: Rozšírená realita v primárnom vzdelávaní, 2021, vedúca: PaedDr. Eva Severini, PhD.

Semináre k projektu CEPENSAR

Na vedeckom seminári s názvom Princípy tvorby zaujímavých prezentácií, ktorý sa konal 22. 3. 2017 na PdF UK v Bratislave, bol dohodnutý tím riešiteľov projektu CEPENSAR.

Dňa 28. 3. 2018 sa na PdF UK, Šoltésovej 4 v Bratislave uskutočnil seminár pre členov tímu a kolegov z PdF a FMFI UK.

Pozvaní prednášajúci:
doc. A. Ferko, Dr. Z. Berger-Haladová: O rozšírenej realite a jej využití
doc. D. Kostrub: O konštrukcionistickom prístupe v edukácii v kontexte technológií a metodike výskumu v tejto oblasti

Seminár CEPENSAR 1 Seminár CEPENSAR 2 Seminár CEPENSAR 3 Seminár CEPENSAR 4

Účasť na konferenciách

Pozvaná prednáška
doc. L. Koreňová: The usage of mobile devices in the students' learning in the primary and secondary school
DICTAP 2018 – 8th International Conference on Digital Information and Communication Technology and its Applications, 17. – 19. 9. 2018, Lodz, Poland

DICTAP 1 DICTAP 2 DICTAP 2

Pozvaná prednáška
doc. L. Koreňová: The Use of Mobile Applications in Mathematics for University Students
INSTEAD 2019 – IV Workshop on Innovative Teaching Methodologies for Math Courses on Engineering Degrees, 3. - 4. 5. 2019, Porto, Portugal

INSTEAD 1 INSTEAD 2

Pozvaná prednáškaprezentácia
doc. L. Koreňová: Rozšírená realita a jej možnosti vo vyučovaní matematiky, prírodovedných a technických predmetov
AROMA: Rozšířená realita (nejen) ve vzdělávaní. 29. 11. 2019, Olomouc, Česká republika

AROMA 1 AROMA 2 AROMA 3

APLIMAT 2018 – 18th Conference on Applied Mathematics, 6. - 8. 2. 2018, Bratislava, Slovenská republika

  • R. Bohdal et al: Adaptive Scanning of Diverse Heritage Originals like Synagogue Interior, Empty Rare Papers or Herbarium Items from the 19th Century

CADGME 2018 – Conference on Digital Tools in Mathematics Education, 26. - 29. 6. 2018, Coimbra, Portugal

  • L. Koreňová, J. Gunčaga: Discovery learning mathematics with GeoGebra through mobile devices in lower secondary level

DIVAI 2018 – 12th International Scientific Conference on Distance Learning in Applied Informatics, 2. - 4. 5. 2018, Štúrovo, Slovenská republika

  • L. Koreňová, J. Hvorecký: Learning critical thinking without teacher 's presence

ICERI 2018 – 11th Annual International Conference of Education, Research and Innovation, 12. - 14. 11. 2018, Valencia, Spain

  • L. Koreňová, D. Kostrub, P. Ostradický: Opinions of external study teachers on augmented reality in pre-primary education

DLCC 2018 – 10th Annual International Scientific Conference Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning Subtitle: E-learning and STEM Education, 15. – 16. 10. 2018, Katowice, Poland

  • L. Koreňová, J. Hvorecký: Applying QR codes in facilitating mathematics and informatics education

APLIMAT 2019 – 19th Conference on Applied Mathematics, 5. - 7. 2. 2019, Bratislava, Slovenská republika

  • M. Polák, M. Pecko, R. Bohdal, A. Ferko: Experimental 3D Shape Reconstruction from High-precision 2D Cruse Scans Using Shadows and Focusing

DLCC 2019 – 11th Annual International Scientific Conference Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning Subtitle: E-learning and STEM Education, 14. – 15. 10. 2019, Katowice, Poland

  • J. Gunčaga, T. Kopczyński: To Supporting mathematical and digital competences useful for STEM education
  • Z. Berger Haladová, A. Ferko: Towards augmented reality educational authoring

ICETA 2019 – 17th IEEE International conference on emerging elearning technologies and applications: Information and communication technologies in learning, 21. - 22. 11. 2019, Starý Smokovec, Slovakia

  • D. Kostrub, P. Ostradický: A qualitative methodology framework of investigation of learning and teaching based on the USE of augmented reality

Medzinárodná konferencia Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelávania, 7. - 8. 10. 2019, Šachtička - Banská Bystrica, Slovenská republika

  • M. Kožuchová, L. Koreňová: Názory študentov primárneho vzdelávania na využitie aplikácie AR IKEA v technickom vzdelávaní

DIVAI 2020 – 13th International Scientific Conference on Distance Learning in Applied Informatics, 21. - 23. 9. 2020, Štúrovo, Slovenská republika

  • L. Koreňová, I. Rahmadi, Zs. Lavicza: Students' utilization of mobile devices with regards to learning mathematics compared in Central Europe and Indonesia

Medzinárodná spolupráca

Nadviazali sme spoluprácu (spoločný výskum aj spoločné publikácie s danou témou):

  • prof. Zsolt Lavicza, STEAM Education Research, Linz School of Education, JKU Linz, Rakúsko
  • prof. Theodosia Prodromou, Faculty of Humanities, Arts, Social Sciences and Education, University of New England, Australia
  • doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D., Katedra informačních a komunikačních technologií, Pedagogická fakulta, Univerzita v Ostrave, Česká republika
  • doc. PhDr. PaedDr. Jiří Dostál, Ph.D., Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika
  • doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Katedra biologie a environmentálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, Česká republika
  • Dr. Habil. Herendiné, Dr. Kónya Eszter, associate professor, Doctoral School of Mathematical and Computational Sciences, Institute of Mathematics, University of Debrecen, Hungary

Novinky

Pozývame Vás na Záverečné oponentské konanie projektu CEPENSAR, ktoré sa uskutoční 15. 03. 2021 o 15:30 prostredníctvom MS Teams.